1. U KRATKO O PROJEKTU EDWARD
Projekt EDWARD „Europski dan bez poginulih u prometu“ u organizaciji Europske mreže prometne policije (TISPOL) obilježava se diljem Europe četvrtu godinu za redom dana 26. rujna
Projekt podržava svih 30 država članica Europske mreže prometne policije, kao i velik broj poznatih organizacija i inicijativa i njihovih čelnika.
2. CILJ I SVRHA PROJEKTA
Dugoročni cilj ovog europskog projekta je smanjivanje broja poginulih i teško ozlijeđenih na cestama u svijetu kao i senzibilizacija svih sudionika u prometu na promjenu ponašanja i stavova.
Svrha projekta je da sudionici u prometu kritički promisle – barem i na kratko – o svakodnevnim rizicima s kojima se suočavaju te s kojima izlažu i ostale sudionike u prometu.
3. ANALIZA 2018. GODINE NA PODRUČJU RH I PPP KUTINA
Prošle, 2018. godine na Dan bez poginulih u prometu u Republici Hrvatskoj nije zabilježena prometna nesreća s poginulim osobama.
Prema podacima za Republiku Hrvatsku, u osam mjeseci ove godine u prometnim nesrećama 179 osoba je poginulo, a 1569 je bilo teško ozlijeđeno. Na EDWARD dan 2017. godine u Republici Hrvatskoj poginule su dvije osobe.
U sklopu projekta „EDWARD“ PPP Kutina provodi će pojačane preventivno-represivne aktivnosti s ciljem povećanja sigurnosti svih sudionika u prometu, te smanjenja broja prometnih prekršaja.
Zajedničkim snagama možemo pridonijeti daljnjem smanjenju smrtnog stradavanja i teškog ozljeđivanja u prometnim nesrećama i neka svaki dan bude Edward dan – Dan bez poginulih u prometu.
IZMJENE I DOPUNE ZAKONA O SIGURNOSTI CESTOVNOG PROMETA
Dana 01. Kolovoza 2019. Godine na snagu su stupile izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Nove odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama predviđaju snažnije kažnjavanje počinitelja 8 najtežih prekršaja za koje je detektirano da uzrokuju najveća i najteža stradavanja u prometu, a to su:
• prekoračenje dozvoljene brzine kretanja u naseljenom mjestu za više od 50 km/h,
• vožnja u suprotnom ili zabranjenom smjeru na autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila,
• namjerni prolazak kroz crveno svjetlo, odnosno prolazak kroz crveno svjetlo bez smanjenja brzine, povećanjem brzine ili prolazak kroz dva ili više crvenih svjetala,
• odbijanje podvrgavanju ispitivanja radi provjere da li u organizmu ima alkohola ili droga,
• vožnja pod utjecajem alkohola iznad 1,5 g/kg i vožnja pod utjecajem droga,
• upravljanje vozilom prije stjecanja prava,
• upravljanje vozilom dok je vozačka dozvola ukinuta zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova,
• upravljanje vozilom dok je vozačka dozvola oduzeta, dok je vozač isključen iz prometa ili mu je izrečena mjera privremenog oduzimanja vozačke dozvole ili zaštitna mjera.
Upravo za te prekršaje propisano je povećanje novčanih kazni s 5 do 15 tisuća kuna, kako je bilo do sada, na 10 do 20 tisuća kuna te propisivanje obligatornih zaštitnih mjera, odnosno zabrana upravljanja motornim vozilom od najmanje šest mjeseci za drugi počinjeni prekršaj ili od najmanje 12 mjeseci ako je prekršaj počinjen treći ili više puta, zatim povećanje negativnih prekršajnih bodova sa tri na šest te privremeno oduzimanje vozila kao sredstva počinjenja prekršaja.
Policija može privremeno oduzeti vozilo vozaču koji je najmanje već dva puta pravomoćno kažnjen u trogodišnjem razdoblju, počevši od stupanja ovog Zakona na snagu, a ponovno počini neki od 8 navedenih najtežih prometnih prekršaja. Privremeno oduzimanje znači oduzimanje do odluke suda, koji je dužan odluku donijeti u roku od 15 dana.
Povećanje novčanih kazni predviđeno je i za neke od najčešćih prometnih prekršaja, tzv. „4 ubojice u prometu“:
• nekorištenje sigurnosnog pojasa za vrijeme vožnje,
• nepropisno korištenje mobitela za vrijeme vožnje,
• prekoračenje dozvoljene brzine kretanja vozila,
• vožnja pod utjecajem alkohola i/ili droga.